Cara Nak Membuat Aplikasi Portable Anda Sendiri

by - Ahad, Julai 08, 2012





Salam dan Salam Sejahtera...

Hari ini saya akan membuat satu tutorial bagaimana menjadikan software yang kena install ke komputer menjadi portable. Portable ini bermaksud senang dibawa ke mana-mana. Jadi kita tak perlu meng'install'nya terlebih dahulu. Cuma jalankan aplikasi tersebut dan terus boleh di gunakan. Mudah bukan?
Jadi buat apa "meruangkan" masa untuk menunggu proses peng'install'an, yang memakan masa yang begitu lama bergantung pada jenis aplikasi? Jadi itu lah gunanya portable, mudah dan senang untuk digunakan.


Apa yang perlu ada :





 ++Pastikan tidak menjalankan apa-apa program semasa proses pemasangan perisian ini.++









 ++Pada Proses ini, kita diberi pilihan sama ada untuk pilih 'Use one of the entry points' atau 'Use separate .DAT file'
- Use one of the entry points -> semua fail-2 dan registry disatukan sekali dalam format .exe. Jadi mungkin akan ada pelbagai masalah, seperti ikon program tiada, atau program tidak beroperasi sempurna.
- Use separate .DAT file -> semua fail-2 dan registry diasingkan daripada format .exe ini menghasilkan satu lagi fail iaitu berformat .DAT yang mengandungi ke fail-2 dan registry key. ++




Menguji program. Berjaya!!
Kepada yang berhasil tue, tahniah diucapkan. Kalian memang berbakat besar. Caya lah.
Dan kepada yang tak menjadi tue, jangan berputus asa ya. Tidak jadi kali pertama itu sudah menjadi lumrah. Jadi, tiada kata berputus asa di sini. Teruskan mencuba ya. Saya yakin pasti boleh.
Dan kepada yang dah sangat-sangat fed-up dan naik menyampah tue, jangan marah-marah. Sini ada cara lain, lagi senang dan mudah. Tak perlu itu dan ini, cuma perlu install dan download saja.


    You May Also Like

    0 Komen

    Jika ada apa-apa pertanyaan, ada sebarang pendapat atau apa-apa saja selain bukan kata-kata maki hamun, marah atau apa-apa saja yang negatif, teramatlah dialu-alukan.