Gempar! Badak Kepupusan

by - Ahad, Julai 29, 2012

Suatu petang di bazaar ramadhan, Kamal dan Udin yg merupakan dua kawan karib, bertembung secara tak sengaja di bazaar itu.. mereka pun berjalan bersama untuk membeli makanan untuk berbuka puasa. Sepanjang perjalanan itu, banyak yang mereka sembangkan dari hal yang kecil-kecil kuman hingga yang besar-besar gajah, dari yang realiti bawa ke fantasi, dari bulan nak jatuh ke riba dan bermacam-macam lagi.

Dan ini adalah cerita terakhir mereka.

Kamal: Ko tahu tak, aku dengar cerita, bulan nie badak kepupusan.
Udin: yeke? sebab apa leh pupus?
Kamal: ntahla.. yang peliknya masa badak duk sedap-sedap mandi tue la, badak nie akan hilang.
Udin: pelik juga tue. (sambil singgah membeli kuih)
Kamal: menurut cerita yg aku dgr tue, badak nie akan hilang pabila hari dah masuk petang, dan yang pling mengejutkan mula berlaku sejak sabtu lalu, masa kita mula 'start' puasa!
Udin: uik? biar benar?
Kamal: btul. ini tak main-main punya.
Udin: Leh caya ke?
Kamal: Apa lak xleh caye?
Udin: yela.. cam pelik aje cerita ko tue.
Kamal: Ish.. ak pada awalnya tak caya jga.. tapi selepas peristiwa tue aku saksikan sendiri, ak dh yakin, cerita tue benar.
Udin: peristiwa apa?
Kamal: mcam nie, tdi, masa aku lalu kt sni sebelum kita bertemu nie, aku tertengok terlihat terpandang dan tertonton peristiwa itu.
Udin: ha'ah.. lgi?
Kamal: aku lihat ramai org mengerumumi satu tempat tue. ak pun pergi la tgk ap yg berlaku.
Udin: jdi ap yg berlaku? (tanya dgn pnuh tanda tanya)
Kamal: dan... (tunduk)
Udin: dan ap?
Kamal: aku tak sngka ... (berhenti cakap)
Udin: eh? asal lak nie?
Kamal: ko pun terlibat sama...
Udin: ko jgn men tuduh2 pula.. bila masa ak g tgk badak tdi?
Kamal: ko jgn nk bohong ak la.. ak ad bkti..
Udin: ap bktinya? cba tnjuk kt ak.. cpat.. (sdikit mrah)
Kamal: nie ah.. (angkat bungkusan dri tngan Udin)
Udin: !@#$%^&*()_+.. nie kuih badak berendam lah... bknnye badak yang berendam.. krang ak rendam ko kt sni kan nti.. ish.. (geram)
Kamal: hehe~

Maka berlaku lah kekecohan di bazaar ramadhan yang membuat masa seakan terhenti seketika kerana semua yg berada di bazaar tue memerhatikan karenah mereka..

p/s: Sori klau cerita tak menarik, sbb ia fkir secara spontan aje.. huhu :)

You May Also Like

17 Komen

  1. dah agak dah mesti badak berendam,,kehkeh..cer wat crita puteri mandi lak..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha.. klu certa ttg puteri mandi jdi len lak nti.. bhaya2.. hakhak :P

      Padam
  2. Balasan
    1. sila kn.. nti sy mampir di blog shabat plak.. tq krna sudi singgah :)

      Padam
  3. hehehe, lucu kali cerita yang awak punya :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. terima kasih kerana membaca.. asalnye ia sebuah cerita spontan.. terus dri fikiran... terus ditaip dn post di sini :)

      Padam
  4. Balasan
    1. terima ksih sudi membaca.. :) tapi maaf ya, 'siplah' tue ap ye?

      Padam
  5. hahah.. dari awal dpt agak da.. mesti kuih badak berendam.. ehehe... tp btol la.. sekang ni ssh nak nampak kuih tradisi camtu.. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha.. ala.. kantoi dri awal, xbest la camni.. xpe2.. pasni cri idea lgi, xnk bgi sape2 leh agak masa awl2 bca.. hehe :P
      yeke? kt sni msih snang jga.. mgkin sbb kampung kot. huhu.

      Padam
  6. badak2 semua tersenyum lebar sebab tak sangka nama dorang masuk dalam blog. kihkih~ pemes pemes =p

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. tue la kn.. tpi sy x smpat nk tgkp gmbar badak2 yg kegirangan tue.. klu x, leh sertakan skli kt sni.. hehe :D

      Padam
  7. sini tak jumpa lg kuih badak berendam.... :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. xde eh?
      kt sni msih ad lg..
      mgkin sbb kampung kot.. huhu
      nk sy belikn ke? hehe :)

      Padam
  8. Balasan
    1. terima kasih follow..
      ID pun sdh follow Jue jga.. :)

      Padam

Jika ada apa-apa pertanyaan, ada sebarang pendapat atau apa-apa saja selain bukan kata-kata maki hamun, marah atau apa-apa saja yang negatif, teramatlah dialu-alukan.