Kisah hidup aku

by - Selasa, Julai 10, 2012






Pada suatu hari, aku berjalan-jalan di sebuah pekan yang begitu sibuk, sesak sampai sesak nafas dibuatnya. Semasa aku berjalan-jalan tue, aku tersepak berbutir batu, lalu batu tue terpelanting jauh ke depan lalu terkena orang di hadapan ku. Aku apa lagi, sembunyikan tangan lah, umpamakan "baling batu sembunyi kan tangan", mcam tue lah. Buat muka tak bersalah dan tidak tahu apa-apa. 

Alamak, dia melangkah ke arah ku. Aku mula cuak, terkelu dan tidak mampu berfikir apa-apa dah. otak ku tiba-tiba mengalami trafik yg pling tertinggi, suhu seperti di padang pasir, lutut pulak seperti ada enjin motor didalamnya, bergetar abis.. Pada msa tue,yang aku tahu aku terima aje sebarang kemungkinan ap akn terjadi. Semakin dia mendekati aku, semakin lah berdegup kencang jantung ku ini. wah dah cam hipotesis msa bljar sains gitu.. Laju seperti saat pertama berjumpa dgn kekasih hati..berdebar-debar, lidah x leh kata apa-apa saat melihat dia.. msa nk pggil dia, pergh.. tak keluar suara..mmg kencang jantung masa tue.. eh..eh? nie dah cerita lain nie... sambung certa tdi, aku pun bernyanyi kecil, menghiburkan kegelisahan hati. aku berpinta, jgn lah dtang dekat..jgn lah.. tlonglah jgn..

Akhirnya, dia sudah berada sejengkal di hdapan ku.. eh btul ke sejengkal, x sempat nk ukur lak msa tue.. Aku tidak memandangnya, entah knapa bgtu takutnya aku tuk menghadapnya. Lagipun bukan salah aku, salah batu tue, sape suruh duk kat laluan aku? kan dah kena sepak. aku bersumpah seranah kaw-kaw pada batu yg tak tau apa2 tue.. bila fkir balik, kesian kt btu tue.. xpsal2 kna sumpah seranah dgn aku.. leh tahan jga ak sumpah seranah nie.. mjur bkn ibu si tanggang aje.. klu tak, mmg jdi dh sumpahan tue..huhu.

Setelah berapa minit, org tue keluarkan nada nya yang agak kasar dan keras.. Tapi penuh dgn kesopanan dan kesusilaan gitu..
"Encik ke yang sepak batu nie tadi?"
"eh... mana ada.. silap org kot..", jawab ku dgn terketar-ketar.
"mmm.. jdi bukan encik lah ye?"
"yela.. bkan sy... kamu jgn nk tduh yng bukn2 plak.", aku cba menafikannya.
"kalau camtue xpe la... sy cma nk bgi blik, duit nie.. sy jmpa semasa terkena batu tue tdi.. rasanya duit tue melekat dgn btu nie..xpela, mgkin bkn encik nya..", sambil tjuk duit not 50rgit kt dpn aku..
"eh..kjap.. pttla sy cari duit sy xde tdi..ad kt kamu eh.?", ak buat2 cari duit dlm poket seluar kiri kanan..
"jdi encik dh mengaku lah ye?"
"eh...eh..bu..bukan..", "aisyehmen..terkantoi lar pulak", ku berkata dalam hati.

maka terjadilah peristiwa yang xbleh diceritakan kt sni.. memandangkan ia terlalu extrim dan berunsur18+, walaupun msih tak dapat tandingi cerita gangster kt Malaysia, namun aku tetap xnk certa..


dah abis lagenda ganas tue, dia pun tgglkn aku dgn tnpa ad belas kasihan.. apalah, tdi bkn men sopan dan susila, tpi gangster.. dan yg pling penting, bru ak perasan, duit yg ak kta hilang tue ad kt poket blkang.. jdi duit yg dia katakan tue bknnya duit ak.. aduh.. dh kna hadiah free-free aje.. dh ye duit tue x dpat.. yg nie pun terpaksa ak tapis kerana melibatkan percakapan yg terlalu sopan.. jdi x elok tuk santapan mata.. huhu.


jdi pengajaran yang boleh kita dapat dari cerita kisah hidupku yang dicerekakan nie ialah:
- berjujurlah walau ia sepahit hempedu sekli pun
- periksa btul2 dulu jangan men iya kan aje

- tue lah padah kalau menafikan kebenaran

- lain kali jgn tgk depan aje tnpa pedulikan ap yg ad kt bwah, kiri kanan dn blkang.

- tue aje lah kot, kalu ad, leh tmbah sendiri ye.. huhu


sekian terima kasih kerana sudi membaca... :)


You May Also Like

0 Komen

Jika ada apa-apa pertanyaan, ada sebarang pendapat atau apa-apa saja selain bukan kata-kata maki hamun, marah atau apa-apa saja yang negatif, teramatlah dialu-alukan.